Categorie: CABARET, CIRCUS EN SHOW, DANS, Default, FESTIVAL, MUZIEK, TONEEL, VIDEO
Zaterdag 08 Augustus 2009 at 08:26 am
Op en top cultureel verantwoord op De Parade Amsterdam
Door Lotte Krijnen met beeld van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
De Parade, het veelzijdige theatercollectief dat iedere zomer door Nederland trekt, bezet met de vele tenten alweer lang en breed het Martin Luther Kingpark in Amsterdam: tijd om te kijken wat er dit jaar allemaal te beleven valt.
Het is ongelofelijk druk wanneer we op een woensdagavond richting het festivalterrein lopen. In een rij van minstens vijftig meter staan de mensen te wachten om kaartjes te kopen. Eenmaal op het vrolijk aangeklede terrein is het gelukkig minder massaal: de drommen mensen lossen vanzelf op in de vele tenten, bars en open podia.
Nog niet alle kaartjes zijn uitverkocht: bij het eerste podium waar we tegenaan lopen staat de ene helft van het Monica DaSilva Trio (helft, jawel) de laatste kaartjes voor de hun voorstelling te verkopen. ‘U wordt zometeen naar binnen gelaten door deze jongedame hier, ze is nog maar negentien dus zeg haar gerust dat ze moet stoppen met roken. Haar longen gaan mij aan het hart. Nog negen te koop. Oh met hoeveel zijn jullie? Jij hoort er ook bij? Nog zes kaartjes mensen!'
Cabaret
De show verloopt even onderhoudend als de kaartverkoop. Achtergrondgitaristen Arjen Lubach en Tim Kamps vormen met hun tweetjes het Monica Da Silva Trio sinds leadzangeres Monica het trio heeft verlaten. Er blijft daardoor weinig van het repertoire over, maar met een stortvloed van liedjes, grapjes en gekke bekken weten ze het publiek de gehele voorstelling lang aan het lachen te houden.
Na de voorstelling is er maar net tijd voor een hapje eten: de volgende show begint met een half uurtje. We hebben nu al spijt van onze overvol geplande avond. Eén à twee optredens op een avond is meer dan voldoende; de parade staat eigenlijk zonder voorstellingen te bezoeken al garant voor een fijn avondje uit.
Muziek
Chop Wood, heet de tweede voorstelling die we bezoeken. Het blijkt een muzikale show die door de neurotisch aandoende frontman Odilo Girod aan elkaar wordt gepraat rondom het thema slapeloosheid. De groep is het resultaat van het programma ‘In a Cabin With', waarbij verschillende muzikanten samen iets nieuws creëren. De muziek, de lichtshow en de energie die van het podium afstraalt, lijken de beperkte ruimte van de tent waarin wordt gespeeld te overstijgen. Aan het eind is er een soort climax, doordat tal van gastmuzikanten vanuit het publiek en andere donkere hoeken het drietal aan komen vullen. Kwalitatief is het in orde, maar waarschijnlijk zou de show beter tot zijn recht komen in een grotere ruimte met dansvloer in plaats van banken.
Dans
Het is alweer haasten naar de volgende voorstelling. Met Mr. Hands combineert choreograaf en computer-animator David Middendorp, dans met animatie en muziek. Danser Yutaka Nagata wordt aangestuurd, achternagezeten dan wel uitgedaagd door een deels geprojecteerde, deels geanimeerde hand. De andere link met de naam van de voorstelling, zijn de handen van tablaspeler Nit Ranjan Biswas. Ze gaan zo snel hij lijkt te beschikken over minstens acht vingers per hand. De rest van de muzikale begeleiding ligt in handen van violist Jeffrey Bruinsma, die ook de muziek schreef, en contrabassist Brice Soniano. De serieuze show is goed voor de afwisseling, maar wanneer we de inmiddels ingevallen schemer inlopen, zijn we wel weer toe aan een portie flauwe cabaret.
Toneel
En dat krijgen we op het feestje dat Toneelgroep Oostpool met Los voor ons tentoonspreidt. Het gesprek dat wordt gevoerd tijdens het knullige verjaardagsfeestje op het podium is een aaneenschakeling van de stilte verbrekende clichés die we allemaal wel eens uit ons eigen mond hebben horen rollen. Compromitterend maar vooral een grappige afsluiting van een erg drukke maar daarmee divers en op en top cultureel verantwoorde avond.
Reageer hieronder
Geen reacties